Απόψεις
Πέμπτη, 14 Μαρτίου 2019 12:00

Υψηλές πτήσεις πολιτικής

Κυρίες και κύριοι, σας μιλά ο κυβερνήτης. Πριν από λίγο χάσαμε και τους τέσσερις κινητήρες». Ήταν Σεπτέμβριος του 1982 όταν ένα Boeing 747 της British Airways με προορισμό την Ινδονησία έπεσε σε νέφος ηφαιστειακής έκρηξης, γράφει η Κατερίνα Τζωρτζινάκη.

Από την έντυπη έκδοση 

Της Κατερίνας Τζωρτζινάκη
ktzor@naftemporiki.gr

Κυρίες και κύριοι, σας μιλά ο κυβερνήτης. Πριν από λίγο χάσαμε και τους τέσσερις κινητήρες». Ήταν Σεπτέμβριος του 1982 όταν ένα Boeing 747 της British Airways με προορισμό την Ινδονησία έπεσε σε νέφος ηφαιστειακής έκρηξης.

Ελάχιστοι επιβάτες έχουν ακούσει τόσο δραματικές ανακοινώσεις. Κι από αυτούς ακόμη λιγότεροι έζησαν, την εμπειρία τους για να διηγηθούν. Οι 157 επιβαίνοντες στο Boeing 737 Max 8 της πτήσης 302 της Ethiopian Airlines και οι 189 της πτήσης 610 της Lion Air τον περασμένο Οκτώβριο στην Ινδονησία γράφτηκαν στις δέλτους των θυμάτων αεροπορικών τραγωδιών.

Περιοριζόμαστε στις «δίδυμες», με 737 Max, με το αυτόματο σύστημα MCAS στην ουρά, που φέρνουν και πάλι στο προσκήνιο οικονομικά και γεωπολιτικά ερωτήματα για την ασφάλεια των πτήσεων. Είναι και η σπουδή του ενοίκου του Λευκού Οίκου να βγάλει πόρισμα, αφήνοντας υπονοούμενο για ανθρώπινο λάθος στο δυστύχημα της Ethiopian Airlines, που απογειώνει τις αμφιβολίες. «Τα αεροπλάνα γίνονται υπερβολικά περίπλοκα για να κυβερνηθούν», έγραψε στο Twitter. «Δεν υπάρχει πλέον ανάγκη για πιλότους, αλλά μάλλον για επιστήμονες πληροφορικής του ΜΙΤ».

Δεν χρειάζεται να είσαι απόφοιτος του ΜΙΤ για να καταλάβεις ότι όλα αποκτούν αίφνης μια πολιτική διάσταση. Ακόμη και η ασφάλεια; Μη λέμε τα αυτονόητα. Η αμερικανική Boeing και η ευρωπαϊκή Airbus παράγουν σχεδόν το σύνολο των μεγάλων επιβατικών αεροσκαφών του πλανήτη.

H Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αερομεταφορών των ΗΠΑ αποστέλλει στην Αφρική ομάδα τεχνικών, όμως δεν αποσύρει από την κυκλοφορία τα συγκεκριμένα αεροσκάφη του αμερικανικού γίγαντα των αιθέρων, εν αντιθέσει με τους Ευρωπαίους και τους Κινέζους. Από τον σινο-αμερικανικό πόλεμο εμπορικών συμφερόντων δεν εξαιρείται φυσικά η αεροναυπηγική βιομηχανία και η ΕASA «ως προληπτικό μέτρο δημοσιεύει Οδηγία Αξιοπλοΐας».

Από τη μία η φρίκη, ο θρήνος και τα ερωτήματα για τη συντριβή, από την άλλη η κυνική (γεω)πολιτική και η επιχειρηματική λογική. Είναι πολλά τα λεφτά, από την εποχή των αδερφών Ράιτ.

Είναι πολλά τα λεφτά. Στις αγορές μιλούν γι’ αυτά. Τα 57 δισ. που κινδυνεύει να χάσει η Βοeing από παραγγελίες ή τα δισ. που έγιναν καπνός από την κεφαλαιοποίησή της.

Είναι πολλά τα λεφτά, τα κενά και τα τρωτά και δεν είναι όλα τα μέσα θεμιτά.