Αφιερώματα
Τετάρτη, 29 Ιουλίου 2020 09:10

Με το βλέμμα στην ανάταξη της ακτοπλοΐας

Το 2020 η απώλεια εσόδων των ακτοπλοϊκών εταιρειών που εξυπηρετούν τα νησιά του Αιγαίου, την Κρήτη και τα νησιά του Ιονίου θα ξεπεράσει τα 290.000.000 ευρώ, αναμένεται δηλαδή μία μείωση κατά 45,12% σε σύγκριση με το 2019.

Του Λάμπρου Καραγεώργου
lkar@naftemporiki.gr

Το 2020 η απώλεια εσόδων των ακτοπλοϊκών εταιρειών που εξυπηρετούν τα νησιά του Αιγαίου, την Κρήτη και τα νησιά του Ιονίου θα ξεπεράσει τα 290.000.000 ευρώ, αναμένεται δηλαδή μία μείωση κατά 45,12% σε σύγκριση με το 2019.

Η εκτίμηση αυτή που ανακοινώθηκε από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) στις αρχές Μαρτίου του τρέχοντος έτους, όταν ελήφθησαν και τα πρώτα μέτρα περιορισμού της κίνησης προς τα νησιά επιβεβαιώνεται συνεχώς όλους αυτούς τους μήνες.

Την ίδια στιγμή η βοήθεια της πολιτείας προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες στα χαρτιά είναι στα επίπεδα των 30 εκατ. ευρώ, ωστόσο και αυτή δεν έχει δοθεί ακόμη.

Ο κλάδος, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ Μιχάλης Σακέλλης, απειλείται με κατάρρευση η οποία θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στις ακτοπλοϊκές μας συγκοινωνίες, όχι μόνο την τρέχουσα περίοδο, αλλά και την περίοδο μετά την κρίση.

Από τις πρώτες ημέρες του Μαρτίου μέχρι και τα μέσα Ιουλίου το υπουργείο Ναυτιλίας προχώρησε στην ανακοίνωση μέτρων ενίσχυσης των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων δύο φορές, πέραν των μέτρων που έχουν ληφθεί στο πλαίσιο της γενικότερης κυβερνητικής πολιτικής για την ενίσχυση της οικονομίας και των επιχειρήσεων (αναστολή συμβάσεων, επιδότηση εισφορών, κ.λπ.).

Αρχικά επιδότησε με 15 εκατ. ευρώ όσα πλοία εκτελούσαν δρομολόγια την περίοδο του γενικού lockdown που ήταν ελάχιστα (περίπου 17). Ωστόσο, τα χρήματα αυτά ακόμη δεν έχουν δοθεί καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει διάφορες ενστάσεις σε ορισμένες από τις συμβάσεις, ενστάσεις που μάλλον θα ξεπεραστούν.

Μια δεύτερη ενίσχυση ύψους άλλων 15 εκατ. ευρώ ανακοινώθηκε στις αρχές Ιουλίου με στόχο να συμπεριλάβει και ταχύπλοα και συμβατικά πλοία έτσι ώστε η «βοήθεια» να κατανεμηθεί σε όλες τις εταιρείες.

Σε κάθε περίπτωση τα προαναφερόμενα κονδύλια είναι ελάχιστα μπροστά στις μεγάλες ανάγκες των ακτοπλοϊκών εταιρειών, οι διοικήσεις των οποίων φέρονται να κάνουν τους σχεδιασμούς τους πιθανολογώντας πως σε μεγάλο βαθμό η φετινή χρονιά θα πρέπει να θεωρείται χαμένη. Ωστόσο ελπίζουν σε μία ανάταξη του τουριστικού ρεύματος (εσωτερικού και εξωτερικού) για το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου. Περίοδο κατά την οποία το 80% του μεταφορικού τους έργου συνδέεται με την αιχμή της καλοκαιρινής τουριστικής κίνησης.

Πάντως, σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΣΕΕΝ, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αναμένεται να πλησιάσουν σε ένα συνολικό τζίρο 203 εκατ. ευρώ, έναντι αρχικών εκτιμήσεων για 650 εκατ. ευρώ φέτος (προ Covid-19), καταγράφοντας μείωση της τάξης του 45%. Με αυτά τα δεδομένα, οι εταιρείες του κλάδου καλούνται να διαχειριστούν μια ιδιαίτερα δύσκολη κατάσταση, με την έλλειψη ρευστότητας να αποτελεί την υπ’ αριθμόν ένα απειλή για τη βιωσιμότητά τους.

Την ίδια στιγμή η διεθνής ένωση ακτοπλοϊκών εταιρειών (Interferry) κάλεσε τις κυβερνήσεις να στηρίξουν οικονομικά τις επιχειρήσεις, ώστε να είναι σε θέση να εξυπηρετήσουν τις θαλάσσιες συνδέσεις πολλών περιοχών.

Πάντως, ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης σε επανειλημμένες δηλώσεις του έχει σημειώσει ότι η κυβέρνηση έχει απευθυνθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να αποσπάσει κοινοτικά κονδύλια τα οποία θα διατεθούν για την ενίσχυση της ελληνικής ακτοπλοΐας απολογιστικά, δηλαδή με τη λήξη της χρονιάς.